Crònica. Sassen pel Tricentenari


Saskia Sassen és sociòloga i de totes maneres, o probablement per això, fa la impressió que la gent que té davant tant se li’n fot. Té un aire d’excèntrica en la construcció de les frases i en la indumentària que és característica però en cap cas excessiva o desagradable. El seu desordre sembla part necessària dels cims que de tant en tant escala.

Vaig saber d’ella per primera vegada en els articles de l’Enric Vila sobre la importància que les ciutats estan adquirint, i aquest va ser el principal reclam per anar-la a escoltar convidada pel Tricentenari. Sassen, en la seva distància, connecta tan bé els abstractes que obliga a reconsiderar el pes de les jerarquies: si no importa tant com està el món ni qui hi mana sinó les possibilitats de reorganització i les múltiples dinàmiques que els seus habitants hi poden propiciar, l’espectador pot pensar diverses coses: que o bé és més lliure del que es creu, o bé aquesta senyora està reinventant l’esquerra amb un missatge que ens exigeix i sobretot ens vacuna davant de la temptació de creure’ns il·lusos quan no tenim perquè ser-ho. És il·lús creure en l’empoderament de les grans masses de gent que estan essent expulsades perquè totes les seves necessitats, i les necessitats de tots aquells que estan a la frontera sistèmica, a punt de ser invisibles malgrat el seu talent, són una olla bullent, preludi de nous territoris?

Els territoris, com a noció, inclouen les lògiques de poder que s’hi generen, i adquireixen una importància especial per Sassen davant de la crisi dels estats nació, perquè no coincideixen amb ells. Fins l’inici del mil·leni, els estats contribuien a definir les identitats burocratitzant-les i incidint d’una manera més o menys decisiva en elles. Ara, en restringir les seves pròpies obligacions - trencant amb el pacte amb la classe mitjana que el justificava - s’estan inutilitzant com a eina i com a territori i mantenen només el valor que puguin tenir a l’entrar en contacte amb les noves forces dominants. El capital, de retruc, més que interessar-se pels estats o alguns dels seus elements, posa la vista damunt les ciutats, atès que ara la significació rau en la capacitat de generar especificitats que li puguin convenir. Una ciutat amb perspectives, per exemple, genera una manera de fer, treballadors que necessiten menys diners, i produeix instruments jurídics, i pot constituir, des de les seves particularitats històriques, una peça útil en la confecció de coneixement global.

Per Sassen, allò destacable és que la classe mitjana s’hagi ara alçat com l’actor històric necessitat de configurar aquests nous territoris, davant el buidatge de les eines que l’havien acompanyat. Per fer-se visible, per comptar i per tant per salvar la democràcia, ha d’amerar-se dels vectors particulars i intangibles que es generen en la ciutat com a espai sistèmic, sobretot en aquells valors que no en són centrals - pel que fa a saber-ne de barris, escoltar les àvies abans que els arquitectes- i posar-los en circulació d’una manera distinta. Al mateix temps, per evitar que la invisibilitat total s’estengui, ha de detectar aquest flux d’actuacions i revertir-lo amb l’ajut de les tecnologies perquè no sempre se’n beneficiin aquells que tant l’atenallen. Em aquest sentit, moviments com el català podrien ser, estirant la cosa, la manifestació d’una territorialitat nova davant de tants nous ocasos.